Sivut

sunnuntai 23. elokuuta 2015

Caitlin Moran: Näin minusta tuli tyttö

Epäröin pitkään, kirjoitanko Caitlin Moranin Näin minusta tuli tyttö -kirjasta mitään. Onko minulla mitään sanottavaa siitä?


Tartuin teokseen, koska olin lukenut siitä suosituksia ja ylistäviä arvioita. Mutta ei. Tämä kirja ei ollut minun kirjani. 

"Jeesus, anna anteeksi. Haaskasin aikaasi solmimalla valesopimuksen. Ymmärrän hyvin, että tämän jälkeen et enää hoida juttua ja että minun pitää pelastaa perheeni tuholta ihan omin neuvoin. Palaan taas siihen, etten usko sinuun. Jatketaan entisestä asetelmasta. Valitan hässäkkää. Pärjäile. Paljon rakkaita terveisiä Jumalalle. Aamen."
Ja sitten minun piti valitettavasti tappaa Jeesus ajatuksissani, aivan kuten olin herättänyt hänet henkiin yhdeksän päivää aiemmin Eastcroft Roadin toisessa päässä. 

Kirja kertoo Johannasta, kirjan alussa 14 vuotta. Eletään vuotta 1990. Jossain vaiheessa kirjaa (en ihan tarkkaan tiedä, koska en kyennyt lukemaan) Johanna päättää, ettei halua elää olla Johanna, ja muuttuu Dolly  Wildeksi. Dolly opettelee polttamaan ja juomaan ja hankkimaan seksikokemuksia. Kirjaa on kuvattu kipeän kauniiksi. Valitan, minusta se oli vain kipeä. Kuvaus voi olla rosoista ja elämänmakuista ilman ylettömillä jyystökohtauksilla mässäilyäkin.

Paremmin Dollyn seurassa on viihdytty mm. blogeissa Oksan hyllyltä, Lumiomena sekä Rakkaudesta kirjoihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti